...AsSalaamoe 'aleikoem Wa Rahmatoellahie Wa Barekatoeh...


In de Naam van Allah de Erbarmer, de meest Barmhartige

dinsdag 7 augustus 2007

De Regelgeving Betreffende Muziek volgens de Vier Imaams (rahimahumAllah)

Bismillaahir Rahmaanir Rahiem

“En vanonder de mensheid zijn er diegenen die door ijdele praat zonder kennis mensen willen doen afdwalen van het pad van Allah, en ermee de spot drijven. Voor zulken zal er een vernederende straf zijn. En wanneer onze ayat voor zo iemand worden gereciteerd, wendt hij zich af in hoogmoedigheid, alsof hij ze niet heeft gehoord, alsof er doofheid in zijn oor zit. Dus geef hen nieuws van een pijnlijke bestraffing.” [Surat al-Loqmaan 31.6-7]

Introductie:

Voorwaar alle lof is aan Allah, Wij prijzen Hem en vragen Hem alleen om hulp en vergiffenis. Wij zoeken toevlucht bij Allah tegen het kwaad in onszelf en tegen (het uitvoeren van) onze slechte daden. Wie geleid wordt door Allah, kan nooit misleid worden. Maar wie afdwaalt, kan door niemand anders geleid worden. Ik getuig dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allah, als Enige, zonder deelgenoten aan Hem toe te schrijven. En ik getuig dat Mohammed Zijn Dienaar en Boodschapper is.

“O jullie die geloven! Vrees Allah zoals hij gevreesd dient te worden, en sterf niet anders dan als moslims.” [Surat Aali-`Imraan 3:103]

“O mensheid! Vrees jullie Heer die jullie Schiep uit één enkele ziel (Adam) en die daaruit zijn echtgenote (Hawwa - Eva) Schiep en uit hen beide vele mannen en vrouwen deed voortkomen. En vrees Allah in Wiens Naam jullie elkander (om rechten) vragen en (verbreek niet) de familiebanden. Voorwaar, Allah Waakt eeuwig en altijd over jullie.” [Surat An-Nisaa` 4:1]

“O jullie die geloven! Vrees Allah en spreek (altijd) de waarheid! Hij (Allah) zal jullie naar het doen van vrome daden leiden en zal jullie zonden vergeven. En wie Allah en Zijn Boodschapper gehoorzaamt: waarlijk, die heeft werkelijk een geweldig succes bereikt (i.e. hij zal beschermd worden tegen het binnengaan van de Hel en naar het Paradijs gaan).” [Surat al-Ahzaab 33:70-71]

En wat hierna komt, voorzeker de beste woorden zijn de Woorden van Allah. En de beste leiding is de Leiding van Mohammed salla Allahu ‘alayhi wa sallam. En de slechtste zaken (in de godsdienst) zijn de toevoegingen, want elke toevoeging is een innovatie, en elke innovatie is een dwaling, en iedere dwaling leidt naar het Hellevuur.

Weet dat van onder de zaken die verplicht voor je zijn om te weten en duidelijk moeten zijn met betrekking hun regelgeving in de Islaam, is de zaak van muziek, snaar- en strijkinstrumenten en het zingen. Voorwaar, de Wetgever heeft zijn onwettigheid duidelijk gemaakt. En het is bekend vanuit de Sharie`ah volgens de mensen van kennis, zoals de vier Imaams: Aboe Haniefah (d.150 NH), Maalik (d.179 NH), ash-Shaafi`ie (d.204 NH) en Ahmed (d.241 NH) (rahiemahoemAllah), dat muziek verboden is. Dit zijn de mensen van leiding, religie en waarheid, de metgezellen van profijtvolle kennis en rechtschapen handelingen. Hun licht schijnt, hun deugdzaamheden zijn algemeen bekend, hun tekenen zijn briljant, hun madhaahib zijn duidelijk en hun bewijs is overweldigend...

Het Boek is hun werktuig en de sunnah is hun bewijs, zij neigen niet naar hun begeerten, noch neigen zij naar meningen. Zij accepteren wat is overleverd door de Boodschapper salla Allahu ‘alayhi wa sallam en zij geloven erin en zij zijn betrouwbaar. Zij zijn beschermers en zij waarderen de huizen van Religie en zij zijn bezitters en dragers van kennis. Wanneer er een verschil is betreffende een hadeeth, dan moet men terug refereren naar hen. Dus wat zij dan ook beslissen, moet geaccepteerd worden en naar geluisterd worden. Zij zijn de betrouwbaren (`oedoel) en hun weg is de Rechte weg. En elke innoveerder, simuleerder van kennis en blinde volger zal worden onthuld door hun madhab. En Allah is Degene bij wie we hulp zoeken, de al-Machtige. Zij zijn degenen waar Allah voor in Zijn Boek heeft getuigd en de Boodschapper salla Allahu ‘alayhi wa sallam voor heeft getuigd in zijn sunnah, en zij gingen hen niet tegen door middel van twijfels en zij gehoorzaamden hen in hun bevelen.

Bij Allah, Ibn al-Qaasim rahiemehoellaah bracht een parel naar voren toen hij de uitmuntendheid van de vier imaams verduidelijkte. Hij zei: “De vier Imaams hebben deugdzaamheid, en hetzelfde geldt voor de andere imaams. En het is verplicht om van hen te houden en hen te respecteren en om te waarschuwen tegen diegenen die haat hebben jegens hen en tegen diegenen die wensen hen schade te berokkenen. Voorwaar, zij gaven overwinning aan de ayaat en de authentieke overleveringen, en zij presenteerden het concrete bewijs vanuit het intellect en de tekst en zij brachten deze bewijzen samen. Dus zij zijn de mensen van uitmuntendheid over ons en zij beschermden de Religie voor ons. En de meerderheid van de moslims is afhankelijk van hun madhaahib voor hun handelingen, van de vroegere dagen van de Islaam tot vandaag de dag. Eerder, kennis wordt niet gerealiseerd behalve door hun boeken, en de religie is niet beschermd, behalve door hun pad. Dus het is verplicht om van hen te houden en hen te respecteren en hun status te weten en een goede kijk op hen te hebben. Dus zij zijn de beste van de Ummah en de opvolgers van de Boodschapper salla Allahu ‘alayhi wa sallam. En hun uitspraken weten, is een middel om op de rechte weg te zijn en de waarheid te kennen. [1]

Deze verhandeling legt de correcte fatwa (religieus oordeel) uit van de vier imaams ridwaahoellaahie `alayhiem, met betrekking tot de regelgeving van muziekinstrumenten en zingen, zodat het zal dienen als een middel tegen een groot probleem dat de hedendaagse Moslim beïnvloedt.

En ik vraag Allah om datgene wat Hij ons geleerd heeft ons van profijt te laten zijn en om door te gaan met ons datgene te leren wat van profijt zal zijn en kennis als een bewijs te maken in ons voordeel in deze wereld en in het Hiernamaals. En ik vraag Allah om kennis niet als een bewijs tegen ons te maken. En moge de vrede en zegeningen van Allah op onze Profeet Mohammed salla Allahu ‘alayhi wa sallam zijn, en op zijn familie en zijn metgezellen.

Vermelden van bewijs van de overleveringen van de Vier Imaams betreffende de onwettigheid van het luisteren naar muziekinstrumenten en gezang:

1. De Madhab van Imaam aboe Haniefah:

Op gezag van Aboe-Tayyib at-Tabarie die heeft gezegd: “Aboe Haniefah haatte muziek en hij plaatste degene die muziek luisterde onder de zondaren.” [2] En hij zei: “Dit was ook de madhab van de rest van de mensen van (de stad) al-Koefah.” [3]

Van Aboe Haniefah rahiemehoellaah die heeft gezegd: “Muziek is onwettig (haraam) volgens alle religies.” [4]

En Ibn al-Qayyim (d. 715NH) rahiemehoellaah zegt in Ighaathatoel-Lahfaan (p. 348): “De Madhab van Aboe Haniefah betreffende (muziek) was van de hardste van de madhaahib, en zijn uitspraak betreffende (muziek) was van de hardste van de uitspraken. Zeer zeker, hebben zijn metgezellen verduidelijkt dat het verboden is om naar muziek te luisteren, wat voor muziekinstrumenten dan ook, zoals het houten muziek instrument de hobo, de handtrommel, of de strijkstang. En zij (zijn metgezellen) verduidelijkten dat het ongehoorzaamheid is, fisq (zondigen), en zij verwierpen zo iemand als getuige. Uit de meest diepgaande bewijzen blijkt dat het luisteren naar muziek fisq (zondigen) is en er plezier in nemen ongeloof is. [5] Dit zijn hun woorden.”

2. De Madhab van Imaam Maalik ibn Anas:

Op gezag van Ishaaq ibn `Iesaa at-Tabbaa` die Maalik ibn Anas vroeg over wat de mensen van al-Madienah van muziek vonden. Hij antwoordde: “Voorwaar, diegenen die dat doen worden door ons als foessaaq (zondaars) beschouwd!!!” [6]

Ik (Sheikh fawzee) zeg: “dit verduidelijkt dat het toestaan van muziek niet van de madhab van Imaam Maalik rahiemehoellaah is. En hij versterkte het met de uitspraken van de Geleerden van al-Madienah.”

Aboe Tayyib at-Tabarie heeft gezegd: “Wat betreft Maalik ibn Anas, hij verbood muziek en het luisteren ernaar en dat is de madhab van de rest van de mensen van al-Madienah.” [7]

Ibn al-Qaasim heeft gezegd: “Ik vroeg Maalik over zingen, en hij antwoordde: “Allah de Verhevenste zegt: “Dus wat is er na waarheid behalve valsheid?” Dus is dit de waarheid?” ” [8]

Op gezag van Ibraahiem Ibn al-Moendhir al-Madanie die werd gevraagd: “Sta jij muziek toe?” Hij antwoordde: “Toevlucht wordt gezocht bij Allah! Niemand doet dat, behalve dat hij volgens ons een zondaar is.” [9]

Aboe Tayyib at-Tabarie heeft gezegd: “Dit is ook de madhab van de rest van de mensen van al-Madienah.”

3. De Madhab van Imaam ash-Shaafi`ie:

Op gezag van ash-Shaafi`ie rahiemehoellaah die zei: “Ik verliet iets in al-`Iraaq genaamd at-taghbier [10]. Het werd uitgevonden door de ketters (zanaadiqah) om de mensen weg te houden van de Qor`aan.” [11]

Ibn Taymiyyah (d.728 NH) rahiemehoellaah heeft gezegd in al-Fataawa (11/507): “En wat ash-Shaafi`ie vermeldde over deze innovatie van de ketters, dit is de uitspraak van een Imaam die de fundamenten van al-Islaam goed kent. Dus niemand die er plezier in heeft, noch er in essentie naar uitnodigt, behalve dat iemand van ketterij wordt verdacht.”

Ibn al-Djawzie (d.597 NH) rahiemehoellaah heeft gezegd: “Voorwaar, de hoofden van de metgezellen van ash-Shaafi`ie radiAllahoe `anhoem verboden het luisteren naar muziek.” [12]

En aboe Tayyib at-Tabarie rahiemehoellaah heeft gezegd: “Muziek is niet toegestaan, noch het luisteren ernaar, noch is het toegestaan om met de stang te strijken. En diegene die het tegenovergestelde toeschrijft aan ash-Shaafi`ie, die heeft over hem gelogen.” [13]

En Ibn al-Djawzie rahiemehoellaah heeft gezegd: “Dit zijn de uitspraken van de Geleerden van de Shaafi`iyyah en de mensen van de Religie van onder hen. Het waren alleen de laatkomers van onder hen die het toestonden (i.e. muziek) vanwege hun tekort aan kennis en vanwege de begeerten die hen overwonnen.” [14]

Ash-Shaafi`ie (d.241 NH) rahiemehoellaah zegt in al-Umm (6/209): “Voorwaar, muziek is makroeh,[15] amusement dat op valsheid lijkt. En diegene die veel naar muziek luistert, dat is een idioot (safieh) wiens getuigenis wordt verworpen.”

Aboe Tayyib at-Tabarie heeft gezegd: “Hij verklaarde degene die naar muziek luistert als idioot omdat hij de mensen uitnodigt naar valsheid en degene die de mensen naar valsheid uitnodigt is een idiote zondaar.” [16]

Ibn al Qayyim zegt in Ighaathatoel Lahfaan (p. 350): “En ash-Shaafi`ie en zijn oudere studenten en diegenen die kennis hadden van zijn madhab waren van de hardste van de mensen in het spreken tegen muziek.”

4. De Madhab van Imaam Ahmed ibn Hanbal:

Van `Abdoellaah ibn Ahmed ibn Hanbal die heeft gezegd: “Ik vroeg mijn vader over muziek, en hij antwoordde: “Het verrast me niet dat muziek hypocrisie ontwikkelt in het hart.”” [17]

Op gezag van aboel Haarith die heeft gezegd: “Ik vroeg abaa `Abdillaah wat hij van at-taghbier [18] vond en of het wel of niet het hart doet versmelten. Hij antwoordde: “Het is een innovatie.”” [19]

Ibn al Djawzie heeft gezegd: “Wat betreft de muziek die vandaag de dag bekend is, hij (Ahmed ibn Hanbal) waarschuwt er tegen. Hoe zou het zijn als hij zou weten wat de mensen hadden uitgevonden aan toevoegingen.” [20]

Ik (Shaych Fawzie) zeg: “Moge Allah genade hebben met Ibn al Djawzie, hoe zou het zijn als hij had geweten wat de mensen in deze tijd hebben geïnnoveerd aan muziek en toevoegingen!!!”

Ibn al Djawzie heeft gezegd: “En de Fuqahaa (juristen) van onze metgezellen, bedoelende de Hanaabilah, accepteren niet de getuigenis van de zanger en danser. En Allah is Degene die succes schenkt.” [21]

Ibn Taymiyyah zegt in al-Fatwaa (11/576): “De madhab van de vier Imaams was dat alle instrumenten of muzikaal amusement verboden zijn.”

Ibn al-Qayyim zegt in Ighaathatoel Lahfaan (1/250): “Laat het bekend zijn dat als de hand trommel (daff), rietfluit en zingen samengevoegd zijn, dat dit onwettig (haraam) is volgens de Imaams van de madhaahib en volgens de andere geleerden van de Moslims.”

Ibn Taymiyyah zegt in Minhaadjoes-Sunnah (3/439): “De vier Imaams zijn het met elkaar eens over de onwettigheid (tahriem) van muziek zoals fluitmuziek en dergelijke.”

Imaam Naasiroed-Dien al-Albaanie (d.1420NH) rahiemehoellaah zegt in Tahriem Aalaatoel-Tarab (p. 105): “Voorwaar, de geleerden en juristen, en van onder hen de vier Imaams, zijn het allen met elkaar eens over het verbod op muziekinstrumenten, dit in navolging van de Profetische ahadeeth en de overleveringen van de Selef.”

Deze vier Imaams die van de meest begripvolle Geleerden van de Moslims zijn, hebben bepaald dat het luisteren naar muziekinstrumenten, snaar-instrumenten en zingen onwettig (haraam) is. Wie kan met meer kennis komen dan hen? En is er iets buiten de waarheid dan de valsheid? En het laatste van onze uitnodiging is dat alle lof aan Allah is, de Heer der werelden, en moge de smeekbeden en zegeningen van Allah op onze Profeet Mohammed salla Allahu ‘alayhi wa sallam zijn en op zijn familie en op al zijn Metgezellen.

Door: Shaych Aboe `Abdoer-Rahmaan Fawzie al-Atharie
Oorspronkelijke bron: Hoekmoel-Ghinaa `indal-A`immatil-Arba`ah
Bron: www.troid.org
Vertaald door: Youssef Ibn Hoessein
Nagekeken door: Mohammed aboe `Oebaydillaah (student van de kennis in Mekka)



Voetnoten:

[1] Refereer naar Haashiyatoer-Rawdil-Marbie (1/19-20)
[2] Refereer naar Talbies (p. 282) van Ibn al-Djawzie en Ighaathatoel Lahfaan (p. 347) van Ibn al-Qayyim.
[3] Refereer naar Talbies (p. 282) van Ibn al-Djawzie.
[4] Refereer naar Roehoel-Ma`aanie (21/67) van al-Aaloesie.
[5] Voetnoot Selefie Publikaties: De bedoeling is dat het een daad is van ongeloof, niet dat de verrichter hiervan gelijk uit de Islaam wordt gezet.
[6] Sahieh: Overgeleverd door al-Khallaal in al Amr bil Ma`roof wan Nahie `anil Moenkar (p.142) en Ibnoel-Djawzie in Talblies Iblies (p.282) op gezag van `Abdoellaah ibn Ahmed op gezag van zijn vader, op gezag van Ishaaq. Ik (Shaych Fawzie) zeg: zijn isnaad is sahieh en deze is authentiek verklaard door al-Albaanie in Tahriemoel Aalaatit Tarab (p.98).
[7] Refereer naar Talblies Iblies (p.272) van Ibn al-Djawzie.
[8] Refereer naar Djaami` Ahkaamoel-Qor`aan (14/52) van at-Tabarie.
[9] Sahieh: Overgeleverd door al-Khallaal in al Amr bil Ma`roof wan Nahie `anil Moenkar (p.142) op gezag van al-`Abbaas ibn Mohammed ad-Dawrie die zei, ‘Ik hoorde Ibraahiem…’ Ik zeg: zijn isnaad is sahieh.
[10] At-Taghbier: Het is poëzie, gezongen door een zanger, die het wereldse leven afkeurt. En sommigen van de aanwezigen strijken met stangen zodra het zingen ophoudt. Refereer naar Ighaathatoel Lahfaan (1/351). En volgens de taal van de Selef is at-Taghbier zingen en vragen om naar geluisterd te worden. Refereer naar Ighaathatoel Lahfaan (p.123).
[11] Sahieh: Overgeleverd door aboe Noe`aym in al-Hilyah (9/146), al-Khallaal in al Amr bil Ma`roof wan Nahie `anil Moenkar (p.151) en Ibn al-Djawzie in Talblies Iblies (p.283) op gezag van al-Hasan ibn `Abdoel-`Aziez die zei: “Ik hoorde ash-Shaafi`ie zeggen…” Ik zeg: zijn isnaad is sahieh.
[12] Refereer naar Talblies Iblies (p. 283)
[13] Refereer naar Talblies Iblies (p. 283)
[14] Refereer naar Talblies Iblies (p. 283)
[15] Zijn uitspraak makroeh betekent dat het onwettig (verboden) is, aangezien dit hetgeen was wat ermee bedoeld werd onder de vroegere mensen. Ook zegt Imaam Shaafi'ee dat zij getuigenis verworpen wordt, er staat dus een straf tegenover, en dus is de betekenis van Makroeh hier Haram. De ulama van vroeger gebruikte deze term anders dan dat nu wordt gedaan, daarom is het belangrijk om te kijken naar de context waarin makroeh gebruikt werd door de vroegere geleerden.
[16] Refereer naar Mas`alatoes-Samaa` (p.119) van Ibn al-Qayyim.
[17] Sahieh: Overgeleverd door al-Khallaal in al-Amr bil Ma`roef wan Nahie `anil Moenkar (p. 142), Ik zeg: deze ketting is sahieh. En Ibn al Djawzie heeft het ook vermeld in Talbies Iblies (p. 280).
[18] At-taghbier is een manier van zingen zoals voorheen vermeld.
[19] Sahieh: Overgeleverd door al-Khallaal in al-Amr bil Ma`roef wan Nahie `anil Moenkar (p. 151) op gezag van Mohammed ibn abie Haaroen ibn Ja`far dat Abal-Haarith hem heeft overleverd. Ik zeg: zijn isnaad is sahieh.
[20] Refereer naar Talblies Iblies (p. 284).
[21] Refereer naar Talblies Iblies (p. 284).